Pageviews


★ teman SEJATI ♥

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Saturday, 2 June 2012

PUBLISH with PERMISSION

Lantunan Kata-kata Aluan

********************
Karya ini sekadar mencuba, andai terdapat kesalahan
dan kesilapan, harap dimaafkan dan diperbetulkan
-Saya hamba Allah-

"sebuah cerpen yang tidak seberapa...ilham seorang anak muda
yang tidak dapat di mention namanya, 
namun ini karya asli yang terpelihara dalam laptopnya sejak 
sekian lama. . .''

Terimalah 
sebuah  cerpen bertemakan hikmah sebuah kehidupan ciptaan Tuhan
Allah s.w.t

´✿♫•Sirnakan kegelapan
Sinarkan keimanan´✿♫•
by : seorang insan


Kehidupan sebagai insan menjadikan aku hamba 
paling bersyukur didunia ini...
Tidak pernah aku dibiarkan keseorangan. . .
Biarlah duniaku hanya kegelapan,
yang pasti, 
aku cuma mahu
yang paling bersinar itu hanya keimanan,
Subhanallah
-bicara hati Yusra Iman-
12/3/2012


________________________
´✿♫•´✿♫• PART 1 : jiwa yang terpaksa´✿♫•´✿♫•

monolog hati
'aduh, aku rasakan apa yang sedang berlaku,
tak patut diteruskan...
macam kisah zaman dulu - dulu pulak. . .
aku tak berani menolak,
lantaran takut melawan kata hingga menyakiti hati 
mereka. . .
tapi, dijodohkan dengan insan yang tak kukenali,
cuma sekadar mendengar namanya saja, 
aku tak pasti ,
adakah aku perlu teruskan seperti yang dirancangkan?'
irfan mengelamun sendirian.
Kata-kata mamanya terngiang-ngiang,
''irfan, mama berkenan betul dengan Yusra tue, 
mama nak dia jadi menantu jugak, takkan nak suruh
nazir tu kahwin lagi sekali pulakkan''.

Em, mama ke irfan yang nak kahwin nie?
Hati irfan mengomel. 
Andai diberi alasan,
mama pasti akan menggeleng,bersama leteran panjang
bersulamkan nasihat menjadi santapan telinga.

itulah mama yang selama ini membesarkan dan mendidik irfan, 
tak terbalas.
Namun, permintaan tersebut terlalu berat baginya. 

_______________________________
´✿♫•´✿♫•´✿♫•part 2 : jiwa yang terpaksa´✿♫•´✿♫•

Rombongan meminang dihantar.
Entah siapalah Yusra Iman.
Kenal pun tidak, tapi salah diri sendiri jugak,
bila nak dikenalkan, aku tolak. . .
Ingatkan mama akan ubah fikiran kalau aku 
tak menunjukkan tanda minat. . .
tapi nampaknya, makin bersungguh-sungguhlah
pulak, 
istimewa sangat ke?
sekarang?
Istikharah sudah, tawakkal jelah
sekali lagi, irfan mengomel sendiri.

'alhamdulillah'
'tahniah irfan, awak dah jadi seorang suami,
suami kepada anak kesayangan abi, 
Yusra Iman'
pesan ayah mertua irfan.
Didakapnya irfan erat.
Ditepuk-tepuk bahu lelaki muda itu.

'irfan, boleh lah sarung cincin', suara mama.
'err. . .' irfan malu-malu.
kali pertama irfan menatap wajah isterinya, 
wajah  yang sejuk mata memandang, 
sedaman salju. . .
macam tak percaya,
terasa amanah itu terlalu berat.
cincin disarungkan.

'oh tidak!' hati Irfan berdetik.
'betul ke ni?' irfan tidak mampu menerima hakikat.
'takkan mama nak kenakan anak sendiri, 
tak mungkin'.
Irfan menampar dirinya sendiri, risau
apa yang dialaminya cuma mimpi.
'aku tak mimpi'
irfan terduduk.

______________________________
´✿♫•´✿♫• part 3 : ujian apakah ini ´✿♫•´✿♫•

'mama, apa semua nie?' irfan merungkai persoalan.
'mama tak faham. . 'bersahaja mama menjawab.
'mama tak bagitahu irfan yang Yusra tu. . .'
'mama da cakap Yusra tu istimewa sikit, pastu irfan sendiri 
cakap, after nikah nanti irfan akan tau jugak', 
mama memintas.

Ya Allah, apakah dugaan ini. . .
dia menghela pandangan keluar tingkap.

'abang nak makan apa?' soal gadis itu.
'tak perlu! saya tak suka makan makanan hangit'
irfan bingkas bangun meninggalkan gadis itu. 
Yusra terpinga-pinga disitu.
Perlahan-lahan air matanya menitis.
Terkaku disitu.

Mama mendakap Yusra dari belakang.
'sabar Yusra'
'yusra da cakapkan, dia takkan terima Yusra kan, mama'

´✿♫•´✿♫•´✿♫•´✿♫•´✿♫•´✿♫•
to be continue : epal's stories 

kisah ini tak berakhir disini, 
episod sebuah kehidupan masih panjang. . .

´✿♫•´✿♫•´✿♫•´✿♫•´✿♫•´✿♫

tawaran kepada sesiapa yang berminat sahaja,
sila teka apakah sebabnya watak irfan dalam kisah ini
tidak dapat menerima Yusra iman,
jawapan boleh dihantar
 di page fb epal's stories to share. . .
anda boleh like, jika berminat,
dan boleh menjadi follower, tiada paksaan^_^
@ email je di gmail : epalmiracle@gmail.com

Yang pasti, akan ada hadiah MISTERI 
buat mereka yang bertuah,
InsyaAllah. . .









4 comments:

princess said...

Done reading. . .nice epal:)
continue the story,
really want to know. . .

|shuhadaothman|TM said...

nice story epal :) continue la..

NAL said...

NAL singgah sini. Best la. Tak sabar nak tunggu sambungan.

KorN said...

hoho... apesal x cter sampai abis jer...ade pulak sesi soal jawab.. xpe, da update nnti bgtau korn eh.. =P

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget